Author Topic: Tolkning av glasögon recept  (Read 10292 times)

Offline Anki

• Nykomling
  • *
    • View Profile
Tolkning av glasögon recept
« on: 2010 Februari 9 kl. 16:25:36 »
Om det på receptet står:
H.sf+0,25 cyl-1,75 Ax120 Add2,25
V.sf+1,5   cyl-4,0  Ax70   Add2,25
Hur läser man ut detta? Vad är styrkan på långt håll och vad är styrkan på läsdelen?

Offline Björn H

• Hjältemedlem
  • Hjärnan är en förlängning av ögat.
    • View Profile
SV: Tolkning av glasögon recept
« Reply #1 on: 2010 Februari 9 kl. 17:05:01 »
Hej! "Sf" betyder sfär, och avser din översynthet. "Cyl" står för cylinder, och är detsamma som din korrektion för astigmatismen. "Ax" är axelläget, det läge som din astigmatism ligger i. Tillsammans utgör värdena styrkan för korrektionen på avstånd. "Add" är additionen, d.v.s. närtillägget för läsning, etc, och det läggs till sfären. Sfären för nära håll är därmed H + 2,50, V +3,75. Rent praktiskt innebär det att du behöver glasögon anpassade för dig, och att färdiga läsglasögon från macken inte funkar. ;D

Offline Anki

• Nykomling
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: 2010 Februari 10 kl. 06:54:42 »
Hej. Tack snälla du för ett utförligt svar. Jag har haft glasögon i många år, men har aldrig kunnat läsa ut receptet. Nu har du lärt mig detta. TACK än en gång

Kan jag också kanske få nedanstående  diagnos översatt till svenska:
Diagnos: Z01.0 Pro obs visus

« Last Edit: 2010 Februari 10 kl. 11:08:39 by Anki »

Offline Thomas

• Leg Optiker
  • Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Thomas - optiker med rätt att refraktionera
    • View Profile
    • Lindenhäll.se
« Reply #3 on: 2010 Februari 10 kl. 11:20:41 »
Kan jag också kanske få nedanstående  diagnos översatt till svenska:
Diagnos: Z01.0 Pro obs visus

Jag TROR att Z01.0 innebär att man bara kollat din synskärpa, det behöver inte betyda varken något bra eller dåligt  :)
Thomas L
[Global moderator]

Offline Anki

• Nykomling
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 2010 Februari 10 kl. 11:57:18 »
                              Hej!

Tack för ditt svar. Dom har faktiskt sagt att både synskärpa och synfält är dåligt, och att det måste följas upp minst en gång i året.
Jag vart och fundera om det var något extra som jag missat helt när dom förklarat alla olika undersökningar.

Offline Björn H

• Hjältemedlem
    • View Profile
« Reply #5 on: 2010 Februari 10 kl. 14:56:52 »
Om synfält och visus är inte så bra, har det inte blivit aktuellt att remittera dig för en mer omfattande undersökning hos en ögonläkare? Har det nämnts några tänkbara orsaker till nedsättningen, eller finns det ärftliga ögonproblem i släkten?

Offline Anki

• Nykomling
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: 2010 Februari 10 kl. 16:34:26 »
Jag har varit på väldigt omfattande undersökningar. Det har kontrollerats att jag inte har tumör, inte har glaukom, inte haft hjärnblödning eller inflammation i vare sig hjärna eller bihålor. m.m.
Jag vet sen förut att jag har katarakt men det är heller troligtvis inte orsaken då det har hållits lika i flera år. Det har inte hittats något som man kan direkt säga att det beror på. Vi har heller inte några allvarliga ögonsjukdomar i släkten. Jag har idag fått andra glasögon  som jag ser lite bättre med, men inte helt tillfredsställande. Därför kommer ögonläkaren att följa upp med kontroller minst en gång i året
« Last Edit: 2010 Februari 10 kl. 16:45:29 by Anki »

Offline mono

• Nykomling
  • *
    • View Profile
« Reply #7 on: 2010 April 4 kl. 06:02:30 »
Nu kapar jag tråden. Ska inte köpa läsglasögon på macken eller liknande, utan är helt enkelt nyfiken på hur mina ögon egentligen fungerar.

Jag vill veta vad allt (ALLT!) betyder, alternativt skulle jag vara jättetacksam för en hänvisning till något ställe där man kan läsa på mer om sådant här.

Sfär har jag förstått att det har att göra med hurpass närsynt jag är, cylindern styr om/hur mycket astigmatisk jag är, men det andra förstår jag inget alls av (jag är förvisso ingen optiker men jag tycker inte det är något fel med att ha lite koll på egna synfelets beskaffenhet).

Till exempel det här med Add - närtillägg för läsning enligt ovan. Vad betyder min siffra 0,75 i praktiken? Jag tar helst av glasögonen när jag läser på nära håll.

SÅ... Någon som har lust att stå till tjänst lite grann? Tack så hemskt mycket på förhand!  :-*
« Last Edit: 2010 April 4 kl. 06:15:28 by mono »

Offline Rikard

• Seniormedlem
    • View Profile
« Reply #8 on: 2010 April 4 kl. 09:14:18 »
En övergripande lätttillgänglig information finns här
http://www.hendens.se/information/recept_62.html

Att förklara alla deler i detalj skulle bli mycket långt, flera kapitel.
The eye sees only what the mind is prepared to comprehend.

Offline Björn H

• Hjältemedlem
    • View Profile
« Reply #9 on: 2010 April 6 kl. 19:09:30 »
Till exempel det här med Add - närtillägg för läsning enligt ovan. Vad betyder min siffra 0,75 i praktiken? Jag tar helst av glasögonen när jag läser på nära håll.

I praktiken betyder den att du ser bra på nära håll när du tar av dig glasögonen. När du klockar in på 50-55 år, så kommer din add att ligga på cirka 2,25. Det kommer att innebära att du bör ha progressiva glasögon för att kunna läsa, då din närsynthet inte ger tillräcklig "gratishjälp" på nära håll längre.